måndag 19 september 2011

Katniss i Hungerspelen

Jag tänker mig Katniss som en smal och smidig tjej, som är stark utan att ha stora svällande muskler. Hon har lätt för att bli för mager när det finns dåligt med mat. I min tankevärld är hon inte lika stor som 16-åringar häromkring, mest eftersom hon inte har fått tillräckligt med mat. I texten står det att mamman sätter upp hennes hår till Hungerspelen, så jag ser framför mig att hennes hår är långt. Det står också att hon och Gale är lika för att de båda är mörka i skinnet, har mörkt hår och nötbruna ögon.
Jag tror inte att hon är så tuff som hon själv vill låta påskina, utan hon har nog behövt bygga en mur omkring sig efter pappans död. Hon bryr sig ju väldigt mycket om sin lillasyster Prim och är beredd att ta hennes plats i Hungerspelen för att inte Prim ska råka illa ut. Hon har ett häftigt temperament och säger ibland saker rätt ut utan att tänka sig för, vilket inte alltid är så smart. Innerst inne tror jag att hon är en människa som tänker väldigt mycket och tack vare sin listighet hittar hon ofta utvägar ur svåra situationer. Hennes pappa har lärt henne mycket som hon har nytta av för att överleva. Sin mamma är hon fortfarande arg på sedan mamman blev deprimerad efter faderns död och därför släpper Katniss inte henne in på livet. Precis innan hon åkte till Hungerspelen sa hon i alla fall till sin mamma att hon älskade henne och det tycker jag var bra av henne. Annars skulle det nog ge henne skuldkänslor att vara borta hemifrån och kanske aldrig mer få chansen att säga det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar